ОЦПО та РТМ » Позашкільний олімп Сумщини » Науково-технічний » Історія руху юних техніків Сумщини

Історія руху юних техніків Сумщини

Історія розвитку руху юних техніків у Сумській області

У 1927 році в м. Київ було створено першу в Україні дитячу технічну станцію. Ця подія дала поштовх для розвитку руху дитячої технічної творчості республіки. Поступово станції юних техніків почали відкриватися майже в усіх обласних центрах. Перші методичні брошури щодо розвитку технічної творчості юних техніків були підготовлені і опубліковані працівниками Київського політехнічного інституту та академії наук України.

На Сумщині перша обласна станція юних техніків розпочала свою діяльність в березні 1944 року, на базі Сумського міського палацу піонерів. Першими почали працювати автомобільний, авіа-, судномодельний, радіотехнічний гуртки.

У воєнні роки головною метою діяльності технічних гуртків було навчити дітей військовим професіям. Популярність гуртків технічного напрямку росла з кожним роком, їх кількість постійно збільшуватися. У зв'язку з цим постало питання щодо розширення обласної СЮТех.

І до 1966 року обласним відділом народної освіти було виділено нове приміщення. Обласна СЮТ оновлюється, стає не тільки центром розвитку технічної творчості, а й обласним методичним центром з питань розвитку технічної творчості дітей і підлітків.

Відомо, що однією з обов'язкових умов успішної роботи будь-якої станції юних техніків, технічного гуртка є добре налагоджена методична робота. Методичні розробки, що узагальнюють досвід гурткової роботи, дають змогу передавати досвід новим колективам СЮТ. Першими методистами обласної СЮТ були Кляцкіна Ангеліна Михайлівна та Остащенко Надія Федорівна. Ними були розроблені орієнтовні програми технічних гуртків, положення про конкурси і змагання з технічних видів спорту.

Головна мета діяльності педагогів СЮТ у 50-х роках – навчити технічній творчості школярів не тому, що всі вони в майбутньому повинні були стати техніками, а тому, що лише за таких умов можна найкращим чином підготувати молодь до самостійного життя.

У 1972 році в місті Суми була відкрита міська станція юних техніків № 1, а в 1976 - міська станція юних техніків № 2. Ці позашкільні установи до липня 1992 року здійснювали роботу з розвитку технічної творчості в місті. Їх вихованці мали відповідні досягнення й успіхи за результатами участі в міських, обласних, республіканських масових заходах з технічної творчості.

На базі двох міських станцій юних техніків 26 липня 1992 року було створено новий позашкільний заклад - міський центр науково-технічної творчості молоді (НТТМ), основним завданням якого стало створення системи пошуку, розвитку і підтримки юних талантів і обдарувань. У центрі НТТМ працювали 23 гуртки за профілями, а саме гуртки раціоналізаторів та винахідників, радіотехнічні гуртки різної спрямованості, гуртки дизайнерів, копіювання та моделювання авіаційної техніки, програмістів, різнопрофільні учнівські наукові товариства, гуртки народних ремесел (лозоплетіння) та інші.

У Центрі НТТМ було розпочато експеримент з ранньої профорієнтації - виявлення дітей, які мають здібності до конструкторської діяльності. Так, гурток винахідників і раціоналізаторів, керівник гуртка Сипливий В.А., спеціалізувався на виконанні завдань промислових підприємств, науково-дослідницьких установ міста. Юні раціоналізатори разом з керівником розробили переносну витяжну камеру для обласної станції переливання крові; для українського товариства сліпих - палицю зі світловою індикацією, для фабрики «Ремвзуття» - пристрій для обробки шкіри паром. Ракетомодельним гуртком керував заслужений раціоналізатор України Абакумов О.В. Він разом зі своїми вихованцями працював над розробкою та вдосконаленням оснастки та пристроїв для виготовлення окремих частин моделей ракет. Ними були виготовлені суцільні шпангоути та шпангоути з центральним отвором. Працював у той час у Центрі НТТМ єдиний в області гурток копіювання та моделювання авіатехніки, він мав статус учнівського конструкторського бюро.

У 1994 році в Центрі засновано товариство раціоналізаторів та винахідників з правом видачі раціоналізаторських пропозицій. Щорічно проводився конкурс кращих раціоналізаторських розробок, в якому брали участь гуртківці Центру та учні шкіл міста.

Педагоги Центру працювали над розробленням програмного забезпечення гуртків. Зокрема ними було підготовлено 35 навчальних програм.

Станції юних техніків були створені в багатьох районних центрах області. Так, в 1972 році розпочала свою діяльність Роменська СЮТех. Першим її директором став Брагін В.М. Спочатку розпочали свою діяльність радіотехнічний та фотогурток. В 1973 році почали функціонувати гуртки радіооператорів, ракетомоделістів, картингістів, кінодемонстраторів, авіамоделістів, судномоделістів. Робота гуртків була плідною. Ось лише декілька прикладів: 1976 рік - організовано перші міські змагання школярів із автоспорту, липень 1976 року - II місце в обласних змаганнях з картингу; 1978 рік - колектив кінооператорського гуртка на республіканському конкурсі робіт юних кінолюбителів, присвяченому 60-річчю ВЛКСМ в місті Ялта, одержує свідоцтво за фільм «Школа польового гарту», липень 1980 рік - участь у республіканських змаганнях з авіамодельного спорту в м. Чернігові; 1982 рік - V місце на республіканських змаганнях з мотокросу в м. Харкові; листопад 1992 року - гурток юних раціоналізаторів одержує свідоцтво Українського державного центру науково-технічної творчості учнівської молоді за участь у Всеукраїнській виставці технічної творчості. Цей перелік можна продовжувати, адже успішна участь гуртківців Роменську СЮТех в обласних зльотах юних техніків, організація міських змагань та виставок стала доброю традицією.

На даний момент Роменська СЮТех реорганізовано у Роменський центр позашкільної освіти та роботи з талановитою молоддю.

Не менш цікавою історія становлення Кролевецької районної станції юних техніків, що розпочала свою діяльність 1 вересня 1974 року. Спочатку СЮТех мала маленьке приміщення, в якому був гараж та дві лабораторії. З перших місяців роботи станції почали створюватися філіали на базах шкіл району. Матеріально-технічна база кабінетів фізики та шкільних майстерень дозволяла проводити заняття технічних гуртків І та II років навчання.

Уже через два роки вироби фізико-технічного гуртка експонувалися на республіканській виставці дитячої технічної творчості, а в 1977 році роботи гуртка моделювання сільськогосподарської техніки - на виставці Всесоюзного тижня науки і техніки у Москві та республіканському зльоті юних техніків у Краснодоні.

У 1976 році гурток «Полювання на лисиць» посів І місце на обласних змаганнях, а у 1979 році увійшов у десятку найкращих команд республіки. У 1977 році започатковано роботу гуртка з вивчення обчислювальної техніки при 10 цеху Кролевецького арматурного заводу, яким керував Холодов В.І.

На той було вдосконалено матеріально-технічну базу станції: придбано металообробні верстати, картинги, інструменти, радіоприймачі, побудовано два гаражі. Вихованці СЮТех почали постійно брати участь в обласних змаганнях зі спортивно - технічних видів спорту, виставках, зльотах.

На початку 80-х років значно розширилася мережа гуртків. З’явилися гуртки нових напрямків: тракторної справи, юних інспекторів дорожнього руху, машинопису. Для школярів сільських шкіл почали працювати гуртки ракетомоделювання, фотолюбителів, радіотехніків.

З 1987 року основним приміщенням СЮТ стає бувша будівля восьмирічної школи № 3, де розміщується 9 лабораторій, механічна майстерня, зал для масових заходів, бібліотека. На той час у 24-х гуртках технічної творчості навчалося 1300 учнів міста й району. На базі Кролевецької СЮТ проходили обласні змагання з судномодельного, авіамодельного, ракетомодельного спорту. Щорічно проводилися фото- бліцконкурси, змагання для молодших школярів «Сам собі майстер», змагання з фігурного керування велосипедом «Безпечне колесо», першості з трасового автомоделювання, районні виставки технічної творчості.

У серпні 1991 року юні техніки Кролевеччини приймали Всеукраїнський відкритий фестиваль дитячого та юнацького кіно-, фотомистецтва «Кришталеві джерела». Кролевецька районна станція юних техніків за підсумками роботи щодо розвитку науково-технічної творчості в 1989-1992 роках виборювала перші місця та звання «Зразковий колектив». Більше двадцяти років колектив Кролевецької СЮТ очолював ентузіаст своєї справи Компанець Петро Миколайович.

На базі Кролевецької районної станції юних техніків неодноразово відбувалися Всеукраїнські змагання зі спортивної радіопеленгації.

Глухівська станція юних техніків була організована в 1972 році. Гуртківці цього позашкільного навчального закладу успішно брали участь в обласних та всеукраїнських конкурсах юних техніків. Зокрема, гуртківець Іванов Володимир у 1995-1996 н.р. за розробку «Пакет для написання текстових програм» посів І місце у Всеукраїнському конкурсі. «Тест-2000» давав змогу складати тестові програми різного напряму. Він був розрахований для застосування у школах, починаючи з математики для учнів 1-3 класів, та закінчуючи астрономією в 11 класі. Пакет також міг застосовуватися в технікумах, училищах, інститутах. У 1993 році ще один вихованець Глухівської СЮТ Якуб Олег за вирішення технічних завдань на Всеукраїнському форумі творчості посів І місце в Україні та був занесений до банку даних обдарованих дітей. Такі гуртківці як Ямчук В’ячеслав і Степанченко Олександр одержали сертифікати на право пільгового вступу до ВНЗ.

У 2001 році Глухівську станцію юних техніків було реорганізовано у Глухівський міський центр дитячої та юнацької творчості, який очолив Грудина Микола Михайлович, відмінник освіти України, Глухівщина традиційно була і залишається осередком роботи спортивно-технічних гуртків, таких як судномоделювання, автомоделювання, картингу.

На базі Глухівського ЦДЮТ близько двадцяти років працює дитяча радіостанція. Протягом останнього десятиріччя вона є кращою радіостанцією в області та однією з найкращих в Україні. Колектив радіостанції неодноразово ставав переможцем і призером Всеукраїнських та міжнародних змагань.

Збереження та розвиток матеріально-технічної бази закладу дало можливість проведення всеукраїнських змагань з судномодельного спорту та автомодельного спорту (кордові моделі в приміщенні) декілька років поспіль.

Основними напрямками діяльності Шосткинської міської станції юних техніків були та залишаються спортивно-технічні види, а саме – ракетомоделювання, який очолює заслужений тренер України, майстер спорту України міжнародного класу з ракетомодельного спорту Ю.В. Гапон; історико-технічне стендове моделювання. На базі закладу працюють гуртки спортивної радіопеленгації та дитячої колективної радіостанції.

На сьогодні в Сумській області працює шість позашкільних навчальних закладів науково-технічного профілю – 5 станцій юних техніків і Сумський міський центр НТТМ, а також гуртки технічної творчості в комплексних позашкільних навчальних закладах - палацах, будинках, центрах дитячо-юнацької творчості. У 430 різнопрофільних гуртках технічного спрямування навчається близько 5500 тисяч вихованців.

Ефективним стимулом розвитку технічної творчості є проведення обласних змагань. Якщо у 2000-2001 році проводилися змагання за трьома профілями технічної творчості - радіоконструювання, автомодельного (трасового) та ракетомодельного спорту, то у 2012-2013 н.р. змагання серед учнівської молоді відбуваються за десятьма профілями технічної творчості. Традиційно в них беруть участь команди не лише з районних і міських СЮТех, а й з комплексних позашкільних навчальних закладів. Діти та учнівська молодь також беруть активну участь у всеукраїнських та міжнародних масових заходах для дітей та учнівської молоді і мають високі досягнення.

Підсумком роботи вихованців є щорічні виставки-конкурси робіт з технічної творчості «Наш пошук і творчість – тобі, Україно!» та початкового технічного моделювання. Автори робіт, надісланих для участі в заключному етапі Всеукраїнської виставки посідають призові місця.

У рейтингу результативності участі у всеукраїнських масових заходах з науково-технічної творчості серед областей України Сумська область останні роки знаходиться на перших позиціях.

Для підвищення інтересу учнів до позашкільної освіти, посилення мотивації до отримання знань відкриваються нові сучасні профілі навчання, такі як робототехніка.

Методико-координаційну роботу всіх профільних навчальних закладів, технічних відділів комплексних позашкільних закладів та гуртків науково-технічного напряму загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів області здійснює науково-технічний відділ Сумського обласного центру позашкільної освіти та роботи з талановитою молоддю. Налагоджена чітка робота семінарів-практикумів за профілями. Працюють профільні творчі групи, метою роботи яких є аналіз проведення обласних змагань, участі у всеукраїнських змаганнях і конкурсах, внесення змін до Умов проведення заходів.

Ваші запитання, повідомлення, відгуки




Що є сумою 9 і 8?

^Вгору