Музеї навчальних закладів області
Серед різних форм освітньої діяльності значну роль відіграють музеї. Вони є дієвим засобом у патріотичному вихованні молоді та джерелом додаткової інформації до вивчення програмного матеріалу. Музеї позитивно впливають на підвищення освітнього і культурного рівня учнівської та студентської молоді, сприяють залученню її до суспільно-корисної діяльності, викликають глибокі почуття поваги до ратної, трудової, культурної спадщини старших поколінь, заохочують до вивчення та збереження історико-культурних пам’ятників народу, природи рідного краю, військово-патріотичних традицій. Справжні документи, натурні експонати та реліквії викликають у молоді підвищений інтерес і довіру.
Освітянами Сумщини накопичено значний досвід роботи музеїв різних профілів, розширилась тематика музейних експозицій, які поступово звільняються від формалізму та наповнюються конкретними краєзнавчими матеріалами, знайденими в архівах та пошукових експедиціях. Музеї багатьох освітніх закладів області стали справжніми методичними центрами поширення кращого досвіду, новітніх засобів організації навчально-виховного процесу. Музейні матеріали широко використовуються при написанні рефератів, науково-практичних робіт учасниками туристсько – краєзнавчих експедицій.
Популярнішими стали музеї, експозиції яких висвітлюють історію населеного пункту, становлення закладу освіти та долі його вихованців.
про підсумки обласного огляду музеїв
при закладах дошкільної, загальної середньої, позашкільної та
професійної (професійно-технічної) освіти,
які перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України
1. Кількість музеїв (усього) – 271, з них у сільській місцевості – 147. Із них:
у закладах загальної середньої освіти (школах-інтернатах, гімназіях, ліцеях, дитячих будинках) – 222;
у закладах позашкільної освіти – 8;
у закладах професійної (професійно-технічної) освіти – 41.
2. Кількість музеїв за профілями:
історичні – 176, із них: широкого історичного профілю – 44; військово-історичні – 82; історії освіти (закладу освіти) – 35;
інші – 15;
археологічні – 0;
краєзнавчі – 49;
природничі – 1;
літературні – 10;
мистецькі – 1;
етнографічні – 16;
технічні – 3;
галузеві – 12;
інші профілі (туризму та краєзнавства – 1; альпінізму – 1; музей пам’яті Чорнобиля – 1).
Комунальної установи Сумської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 17
Головною родзинкою історико-краєзнавчого музею «Моє місто, моя школа» Сумської спеціалізованої школи № 17 є діорама «Будівництво Сумської фортеці», що відображає події 1665 року, коли переселенці з містечка Ставищі, на чолі з отаманом Герасимом Кондратьєвим, отримали дозвіл російського царя поселитися «на Пслі річці біля річки Сум». Так було засновано місто Суми. Для захисту південних кордонів Росії від постійних нападів кримських татар протягом 1656-1658 років було збудовано Сумську фортецю, одну з найбільших і найукріпленіших на Слобожанщині. У створенні діорами використано цінний експонат – фрагмент колоди ХVІІ століття, знайдений під час реконструкції вулиць Воскресенської і Соборної. Експонати побуту козаків для діорами розроблено художником Кладковою Наталією Олексіївною.
Радою музею під керівництвом Сумських краєзнавців Ситниченко Любові Семенівни та Федорової Валентини Іванівни відтворено події створення фортеці в театралізованій програмі «Легенди про місто над Пслом».
Костюмоване дійство відображає момент, коли воєвода Арсеньєв отримав Указ від царя про заснування міста і наказав отаману Кондратьєву з козацьким полком розпочати будівництво фортеці. Театралізована композиція демонструється для учнів та гостей музею.
Для ознайомлення учнів з історією міста Суми проводять заочні екскурсії «Меценати нашого міста», «Благодійна справа не легка». До Дня українського козацтва в музеї проводяться заняття «Козацькому роду нема переводу», пізнавально ігрові програми «Україна – козацька».
Радою музею підготовлено тематичні театралізовані уроки до Дня міста Суми «Моя земля – земля моїх батьків». Заходи розроблено з використанням інноваційних технологій: мультимедійних презентацій, відеофрагментів; інтерактивних форм і методів роботи.
Учителями історії проводяться тематичні заходи: лінійка пам’яті «Запалимо свічки», присвячена пам’яті жертв Голодомору 1932-1933 років, «Династія Харитоненко», «100-річчя Української революції», уроки мужності «Вони звільняли місто Суми», музейні уроки «Територіальне розташування та історія походження рідного міста», «Наш край у ХІХ-ХХ столітті», уроки дослідження історії рідного краю.
На базі шкільного краєзнавчого музею «Моє місто, моя школа» проводиться конкурс «Поповни скарбничку шкільного музею», найактивніші учасники якого нагороджуються похвальними листами.
На базі музею проводяться міські семінари для вчителів історії «Реалізація «Концепції національно-патріотичного виховання» на уроках історії та в позаурочний час».
Одним із напрямів роботи музею є програма «Краса врятує світ». Ця програма об’єднує образотворчий і музичний напрями. Екскурсії в музеї пов’язані з тематикою музичних творів. Наприклад, тематичну екскурсію, присвячену українському пейзажному мистецтву, супроводжує музичний твір. У рамках цієї програми проводяться заняття «Художник-модель-глядач», «Композитор-виконавець-слухач», під час яких мистецтвознавці, викладачі музики і юні виконавці розкривають перед слухачами таємниці творчого процесу, а також навчаються культурі сприйняття творів мистецтва.
Для учнів молодших класів проведено конкурс-пленер «Вулицями старого міста», «Невідомі історії про життя міста у ХІХ столітті», майстер-клас з мистецтва «орігамі», презентацію арт-проекту «Сумські дворики».
Учні 9-11 класів працюють у межах проекту «Музейний простір – територія для душі». Під час реалізації проекту проводяться театралізовані екскурсії музеєм.
Краєзнавчий музей «Моє місто, моя школа» сприяє розвитку інформаційної та духовної культури як суспільства загалом, так і окремої особистості. Протягом останніх років рада музею активно працює над формуванням нового бачення музею як центру громадської активності, відкритого простору, майданчика для суспільного діалогу та саморозвитку окремої особистості. Місія музею звучить досить переконливо: «Розвиваємо просвітницьку роль музею, актуалізуємо минуле і формуємо майбутнє».